3 manieren om de participatie in online training te verhogen
Geschreven door Marijn de Geus | 15 juni 2017Of we het nu hebben over verplichte training, een verplichte toets of iets anders dat ‘verplicht’ is, het wordt er niet leuker van. En laten we eerlijk zijn, in ieder geval een deel van de deelnemers aan jouw training zijn er omdat het verplicht is gesteld. Ervoor zorgen dat deelnemers komen opdagen en participeren bij een livetraining is één ding, maar hoe kunnen we de medewerkers motiveren om volledig te participeren in een online trainingsprogramma?
Binnen mijn werk ben ik dagelijks bezig met vraagstukken over motivatie en discipline. We werken samen met bedrijven die de soft skills van medewerkers trainen en je hebt waarschijnlijk persoonlijk ook wel ervaren hoe moeilijk het is om gedrag te veranderen. Het vereist ontzettend veel oefening en dan kun je niet om motivatie en discipline heen. Er zijn er natuurlijk meer, maar we hebben drie principes op een rijtje gezet die essentieel zijn voor het verhogen van participatie in online trainingen.
1. Je bent onbekwaam
Laten we beginnen met een basisbeginsel: mensen leren alleen wanneer ze dat willen. Dit betekent dat voordat we überhaupt starten, het kraakhelder moet zijn waarom de training daadwerkelijk noodzakelijk is. Wat heb ik eraan om dit te doen? Of: ‘Ik doe dit al op dezelfde manier, zo lang als ik me kan herinneren. Waarom zou ik veranderen?’. Bij het trainen van vaardigheden betekent dit meestal dat de deelnemer van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam moet gaan. Denk aan de wortel (“Als je het zo doet, wordt je werk veel makkelijker”), de stok achter de deur (“De salespraktijken zijn vernieuwd. Als je niet verandert dan..”) of mijn favoriet, ervaring (“Zie je wat er net gebeurt in dit rollenspel?”).
2. Maak het haalbaar en beloon inspanningen
Het wordt pas leuk wanneer je progressie kunt zien en je het gevoel krijgt dat je kunt doen wat er van je gevraagd wordt. Geef de deelnemer voortdurend bevestiging van de vooruitgang die geboekt wordt en verhoog de moeilijkheidsgraad van de training geleidelijk. Bovendien: prijs inspanning boven resultaat. Hoe goed je wordt in een bepaalde vaardigheid is niet geheel in je eigen handen, hoeveel moeite je erin stopt wel. Veel gamification principes zijn hierop gebaseerd: badges, aanmoedigingspunten, bonus levels, etc. Hoe je het ook noemt: het belonen van inspanningen is een goede manier om een betere trainingsinstelling én betere resultaten te stimuleren.
3. Stimuleer competitie, maar pas op!
Competitie is een krachtig mechanisme. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met al je deelnemers waarin degene met de meeste vooruitgang bovenaan staat. Een lijst, zelfs wanneer hij in een of ander donker hoekje van je leersysteem zit weggestopt, heeft zijn waarde bewezen: mensen worden erdoor gemotiveerd. We horen verhalen van deelnemers die elkaar mailen wanneer ze, zoals Max zou zeggen, de pole position overnemen. Nog vaker horen we echter dat niemand onder aan die lijst wil bungelen. Maar wees voorzichtig. Competitie is niet alleen een krachtige motivator, het is ook een gevaarlijke. Om het te laten werken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de competitie is gebaseerd op inspanningen, niet op scores. Het vergelijken van je punten was op de middelbare school al niet leuk. Niemand vindt het leuk om te falen, en zeker volwassen mensen in een werkomgeving niet. Falen is echter wel inherent aan - en essentieel voor! - het leerproces. Zorg ervoor dat dit mogelijk is in een veilige omgeving en wees 100 procent duidelijk wanneer (en waarom) je medewerkers getoetst worden.
Bij Lekkerland doet echt iedereen mee aan de training. Download de casestudy en lees hoe ze dat voor elkaar kregen.