An inconvenient truth: de keuze die iedere trainer moet maken
Geschreven door Marijn de Geus | 1 juni 2016Ondanks dat de economische crisis grotendeels achter ons ligt, blijven veel trainers de impact ervan voelen. Nieuwe technologie creëert nu een stroomversnelling die kansen biedt voor de innoverende trainer. Een niet geprofileerde trainer die hetzelfde blijft doen, heeft een probleem. Ook dito bureaus hebben het zwaar of zijn al verdwenen. Hoe zorg je dat jouw expertise gezien, gevraagd en gebruikt wordt? Maak een keuze!
Onvermijdelijke ontwikkeling
Door de opkomst van e-learning en meer recent mobile training en videorollenspellen, verloopt steeds meer kennis- en vaardigheidsontwikkeling online. Dat betekent dat de markt als geheel groeit: lagere kosten maken training voor een grotere groep beschikbaar. In dit model besteedt de trainer minder uren per deelnemer, want die doet meer zelf. De meerwaarde van de trainer ligt bij de korte coachmomenten en eventuele kick-off en regie. De trainer die specifiek goed is in deze activiteiten, kan zich duurzaam nuttig maken.
Expert in de niche
Tegelijkertijd blijft er wel een markt bestaan voor de expert met bijbehorend hoog uurtarief, met het accent op visievorming en gezamenlijkheid of groepsvorming. Individuelen of kleinere groepen, zoals hoger management, hebben op gezette tijden nog altijd behoefte aan een ervaren begeleider. Dan moet je jezelf echter wel zo kunnen positioneren. In veel gevallen zal jouw meerwaarde moeten liggen in een enorme kennis van een of enkele topics. Dat jij de onmiskenbare expert bent, blijkt uit artikelen, boeken, onderzoek en lezingen. Of je bent een ‘procestijger’: overtuigingen, politiek, belangen en verborgen agenda’s zijn voor jou duidelijk en die gebruik je om een team of organisatie te bewegen naar nieuwe gedragsvormen en communicatie.
Maak de keuze
Omdat de middenweg aan het verdwijnen is, is de vraag opportuun: heb ik een niche waarin mijn ‘live’ meerwaarde onaantastbaar is, of ga ik mee in de online ontwikkeling en train ik steeds grotere groepen? Vergis je overigens niet: ook online is kennis en ervaring onmisbaar. Door deze in videorollenspellen te kanaliseren, bereik je op een eigentijdse manier de deelnemer die op een moment en plaats naar keuze onbeperkt kan oefenen. De kunst is dat je de technologie niet zelf hoeft te bouwen: jouw kracht ligt in de content en coaching. Het ontwerpsysteem voor een online training moet zo eenvoudig zijn dat jij je alleen maar hoeft te focussen op jouw unieke content en didactiek.
Van trainer naar strategisch partner
Vaker nog dan dat bedrijven simpelweg het trainingsbudget halveren, horen we dat managers meer moeten doen met minder mensen. Dat betekent dat ontwikkeling belangrijker wordt, terwijl tegelijkertijd de gederfde opbrengsten van een reeks ‘werkloze’ trainingsdagen zwaarder wegen. E-training biedt de gelegenheid om de out of office time van medewerkers te reduceren. Een ander voordeel is de betrokkenheid bij duurzame processen: niet een eenmalige training, maar door middel van gepushte herhalingsoefeningen een uitgebalanceerd borgingstraject. Dat geeft de trainer de kans strategisch partner van modern HR management te zijn. Welke keuze maak jij?
Benieuwd hoe snel je zelf een Video Role Play programma creëert? Probeer het hieronder gratis!