trainingtrends.jpg

De 8 Learning & Development trends in Nederland

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 5 juli 2016

Het vakgebied Learning and Development maakt de laatste jaren een grote ontwikkeling door, niet in het minst vormgegeven door de alomtegenwoordigheid van smartphones. Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste trends in Nederland?De 8 Learning & Development trends in Nederland

Deloitte onderzocht bij veertien Nederlandse multinationals in hoeverre zij de theoretische trends terugzien in de realiteit. De trends blijken vooral gevoed door de veranderende omgeving van organisaties, hun behoefte aan een duurzaam inzetbaar personeelsbestand en hun motivatie om innovatiever, adaptiever en klantgerichter te worden. Dit zijn de 8 trends:

1. Leren moet meetbaar bijdragen aan de bedrijfsresultaten

Bedrijven meten steeds vaker de impact van leren op hun resultaten, waardoor L&D meer nadruk legt op effectief en kostenefficiënt leren. Ze analyseren de kosten en proberen met onder andere wereldwijde databases en programma’s meer inzicht en overzicht te krijgen. Dat betekent ook dat de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden steeds meer wereldwijd wordt aangeboden, waardoor het effect kan worden gemeten en vergeleken.

2. Strategisch talentmanagement wordt essentieel

Belangrijke werknemers strategisch aantrekken, ontwikkelen en behouden krijgt meer aandacht van L&D. Onderzoek toont namelijk aan dat organisaties met de meest waardevolle kernmedewerkers beter presteren. Organisaties investeren op veel manieren in menselijk kapitaal dat hun prestaties kan verbeteren. Zo kunnen bijvoorbeeld de juiste mensen aan het juiste project worden gekoppeld.

3. Focus op de individuele deelnemer

Gepersonaliseerd leren betekent dat steeds meer content en materialen aangepast worden aan de deelnemer en daarmee adaptief worden. Huidige kennis en vaardigheden van het individu vormen de basis voor wat aangeboden wordt. Het objectief inzichtelijk maken van harde en ‘softe’ vaardigheidsniveaus is hiervoor onmisbaar.

4. Werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid

Meer keuzes worden bij de werknemer zelf gelegd: hij bepaalt zijn eigen carrièrepad en de kennis en vaardigheden die hij hiervoor nodig heeft. Werknemers worden dus ook verantwoordelijk gehouden om hun eigen expertise te blijven ontwikkelen als “lifelong learner”. Dan moet de mogelijkheid om je te ontwikkelen dus ook altijd en overal beschikbaar zijn: training als water.

5. Mobile learning en training wordt populair

Deze trend is een logisch gevolg van de vorige twee. Bovendien zijn flexibiliteit en mobiliteit vandaag de dag onmisbaar. Anyplace, anytime, any device wordt steeds meer gezien als de standaard.

6. Integratie van leren en werken

Trainen en leren raken steeds meer verstrengeld in het werk zelf. Informele tools en technologieën ondersteunen bewezen strategieën als on the job ontwikkeling, praktijkgebaseerd leren en experiential learning.

7. Meer kennis delen en teamleren

Professionals binnen hetzelfde vakgebied komen vaker samen om van elkaar te leren door casussen te bespreken en evalueren. Dit hoeft niet fysiek te zijn, ook social media, fora en blogs lenen zich hier uitstekend voor. Binnen online training is dit zichtbaar in het delen van antwoorden en geven van peer feedback.

8. Grotere behoefte aan contentcuratie

L&D creëert steeds minder materiaal, maar faciliteert en deelt steeds meer bestaande content. Het wordt door technologie makkelijker om de deelnemer met de content te verbinden door bijvoorbeeld Knowledge Management Systemen (KMS), Learning Content Management Systemen (LCMS) en Course Management Systemen (CMS).

Wist je dat Deloitte zelf ook TrainTool gebruikt om hun consultants en managers te ontwikkelen? Lees hieronder de case study!