E-learning tools, kies 'best of breed'
Geschreven door Peter van der Reijden | 1 december 2011De gebruikerservaring van online trainingen valt vaak tegen. Als wij klanten vragen naar eerdere ervaringen, klinkt met regelmaat: “teveel geredeneerd vanuit de techniek, slechte interface, na een half uur kreeg ik het een beetje door...”. Wat gaat er mis? Mijn analyse: veel systemen willen alles zijn voor iedereen.
Veel systemen willen alles zijn voor iedereen, geprikkeld door organisaties die het een fijne gedachte vinden om maar met één systeem te hoeven werken "je hoeft immers maar één keer bekend te raken met de auteursomgeving en maakt maar één keer kosten". Toch gaan hierbij kansen verloren om te gaan voor de beste leerervaring.
Technisch is een veelvoud aan features voor allerhande toepassingen misschien een prestatie, voor de gebruiker gaat het vaak ten koste van de ervaring. Meest gehoorde kritiek op Moodle: “Ik was een dag bezig om alle onnodige features eruit te slopen.” Het is voor een systeemontwikkelaar bovendien onmogelijk om op alle type tools te excelleren.
Niet doen. Er zijn legio tools beschikbaar, die speciaal zijn ontwikkeld voor specifieke leerdoelen. Moet je iets ‘stampen’? Drillster en Memrise werden met dat doel ontwikkeld. E-coachen? Denk eens aan Skype: iedereen kent en kan het. En sociale vaardigheden online trainen? Dan kies je dus voor ons. Deze strategie laat zich samenvatten als kiezen voor de beste in zijn soort, in managementjargon: ‘the best of breed’.
Tot slot speciaal voor partijen die vinden dat één systeem leading moet zijn en die genoemde tools willen integreren in de reeds gekozen elektronische leeromgeving: laat je - in een wereld van XML, RSS en API’s - dan niet wijsmaken dat dit een fortuin moet kosten.