Het strategische voordeel van HR analytics
Geschreven door Marijn de Geus | 13 mei 2016Het nieuwe HRM-goud heet HR analytics. Of beter: het baseren van beslissingen op waardevolle inzichten uit ‘big data’ groeit in vooral grotere organisaties al jaren. Binnen HR, en meer specifiek Learning & Development, liggen er nog veel mogelijkheden voor ontwikkeling. Hoe haal je als L&D manager strategisch voordeel uit HR analytics?
Na een snelle zoekopdracht op “HR analytics” word je direct om de oren geslagen met masterclasses, trainingen en e-HRM tools. Maar wat is het precies? Techopedia biedt een bruikbare definitie, samengevat tot: “het toepassen van analytische processen op de HR-afdeling van een organisatie om een hogere ROI te halen door betere werknemersprestaties.” Binnen HR zijn analytics voor L&D dus het meest relevant. Welke praktische toepassingen leiden tot die hogere ROI?
Centraal overzicht van individuele vaardigheidsniveaus
Dat e-learning en het LMS meer inzicht in het kennisniveau van je medewerkers kunnen geven, is hopelijk geen wereldschokkende mededeling. Maar wist je dat hetzelfde mogelijk is met ‘zachte’ communicatieve vaardigheden? Combineer e-learning met e-training en je hebt altijd een actueel beeld van de niveaus van iedere medewerker. Dat helpt bijvoorbeeld bij het koppelen van de juiste mensen aan projecten of functies: zoek je een medewerker met sterke onderhandelingsvaardigheden, of iemand die vooral goed kan coachen?
Programma’s baseren op objectieve analyse van de ontwikkelbehoefte
Hieruit volgt als vanzelf dat je ontwikkelingsprogramma’s niet langer hoeft te baseren op ‘het gevoel dat het weer eens tijd is voor een training’ of een tijdelijke aanbieding van het lokale trainingsbureau. Als de bedrijfsstrategie meer richting klanttevredenheid wordt gestuurd, kun je de huidige niveaus van klantgerichtheid meten en vervolgens een passend programma uitrollen om ze naar het gewenste niveau te brengen. Niet alleen wordt de ROI van vaardigheidsontwikkeling nu eindelijk inzichtelijk, grote kans dat hij hoger is dan voorheen.
Gerichter leerinterventies plegen
Wat nu als blijkt dat die gevraagde onderhandelingsvaardigheden bij niemand in de functiegroep op niveau zijn? Dan pleeg je een gerichte leerinterventie. Dit punt werd duidelijk in de verwachting van Sape van der Werf van het UMC Utrecht bij de lancering van onze Smart Video Role Play app: “Doordat je heel veel data kunt genereren, kun je zien hoe efficiënt de tool ingezet wordt en hoe dat wordt ervaren. Met die data heb je ook veel meer informatie voor het vervolg van je onderwijs. Zo kun je heel gericht leerinterventies plegen op het moment dat je weet waar ze nodig zijn.”
Benchmarken voor best practices
De potentie van HR analytics via interne benchmarking is enorm. Het begint met het stellen van de norm voor communicatieve en commerciële vaardigheden en het trainen en toetsen ervan. Op basis hiervan leggen we verbanden tussen onder andere vaardigheidsniveaus en prestaties in termen van omzet, klanttevredenheid, retentie en verzuim in verschillende regio’s of afdelingen. Slim gebruik van data om zowel individuen als KPI’s en ROI te ontwikkelen. Een nieuwe stap naar een strategisch Learning & Development beleid.
Wat zie jij als het grootste voordeel van HR analytics voor L&D? Reageer! Meer lezen over soft skill analytics? Klik hieronder!
Dit artikel is eerder verschenen op ManagementSite.nl