Op weg naar feilloze non-verbale communicatie voor managers
Geschreven door Kars van Weeren | 16 augustus 2018Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?
Gezicht
Misschien wel het belangrijkste gedeelte van je lichaam in non-verbale communicatie is je gezicht. Laten we beginnen met oogcontact. Het hebben van oogcontact met een klant of medewerker straalt vertrouwen en interesse in diegene uit. Het knikken wanneer de ander aan het woord is ondersteunt dit en voegt bovendien empathie toe; de ander voelt zich gehoord. Oogcontact is dus belangrijk, maar zorg dat je niet te lang achter elkaar in de ogen van de ander kijkt, dit komt namelijk onnatuurlijk over. Het spreekt misschien voor zich, maar een lach doet wonderen. Soms zijn we er ons niet van bewust dat ons ‘neutrale gezicht’ er best chagrijnig uit kan zien, tover dus wat vaker een lach tevoorschijn en je zult zien dat ander zich ook positiever gaat opstellen tegenover jou.
Postuur
Mensen zijn in staat om erg veel af te lezen aan iemands postuur, zoals gemoedstoestand of zelfvertrouwen. Om je woorden kracht bij te zetten, moet je postuur bijdragen aan de boodschap die je wilt overbrengen. Bij het communiceren met een potentiële klant is het wenselijk om een open houding aan te nemen en zo nu en dan het gedrag van de andere persoon te spiegelen, dit draagt bij aan het scheppen van een vertrouwensband. Er is nog veel meer mogelijk met je postuur. Als je leiding geeft aan team bijvoorbeeld, kan het helpen om naar voren te leunen als je zelf aan het woord bent en naar achteren wanneer een ander aan het woord is. Zo straal je zelfverzekerdheid uit wanneer je zelf aan het woord bent en bemoedig je de anderen wanneer zij spreken.
Intonatie
Naast lichaamstaal heeft intonatie, vaak onbewust, ook erg veel impact in communicatie. Zeker in telefoongesprekken is het van belang dat je veel intonatie in je stemgebruik legt. In zulke gesprekken kun je jouw gesprekspartner namelijk niet beïnvloeden met lichaamstaal. Door nadruk op bepaalde woorden te leggen kan je aangegeven wat belangrijk is. Let hier goed op bij de ander en je komt erachter wat je gesprekspartner nu precies wil.
Meer specifieke tips over je lichaamstaal, zoals hoe je een collega zich laat uitspreken, vind je in deze infographic. Communicatietraining draait dus niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt: het beeld is minstens zo belangrijk als het geluid!
Non-verbale communicatie is ook van belang in agressiehantering. Download de case study en ontdek hoe medewerkers van de Praxis hierin worden getraind!