networking_s.png

Waarom je geen griep hoeft te krijgen van netwerkborrels

Geschreven door Francine Smink | 15 juni 2016

Hoewel we ons sinds de komst van social media met z’n allen een slag in de rondte netwerken, zijn er nog steeds veel mensen die bij dat woord alleen al spontaan een griepje voelen opkomen. Een uitnodiging via LinkedIn versturen is immers een stuk makkelijker dan een gesprekje aanknopen op een zakelijke bijeenkomst waar iedereen elkaar lijkt te kennen en jij niemand. Goed om te weten dat je met de juiste mindset en enkele vaardigheden nooit meer waterige ogen hoeft te krijgen van een netwerkborrel.

networking_s.pngFocus op willen leren

In Waarom je een high potential nooit een high potential moet noemen maakten we kennis met Carol Dweck, de Californische psychologe die stelt dat een growth mindset de weg naar succes is. Wie gelooft in groei en ontwikkeling, in hard werken om iets te bereiken, komt verder dan de man of vrouw die er wel denkt te komen met zijn of haar aangeboren talenten. Diezelfde mindset van Dweck helpt om aversie tegen netwerken te overwinnen. Zo heb je er niets aan als je jezelf voorhoudt: ‘Ik haat dit soort evenementen’, of: ‘Ik ben er slecht in’. Zeg liever tegen jezelf – en herhaal het een paar keer: ‘Wie weet is het interessant en steek ik er iets van op.’ Door je op deze positieve kant te richten – die ook helemaal niet ondenkbeeldig is motiveer je jezelf en beïnvloed je je mindset op een positieve manier. En dat biedt kans op succes.

Dóe iets

Veel mensen verwachten dat ze via netwerken aan een opdracht, baan of een business opportunity voor de baas moeten komen. Leg die lat anders en ga op zoek naar wat bindt. Misschien ben je van van de sportclub die de persoon die je wilt ontmoeten sponsort, of hebben jullie dezelfde opleiding gevolgd of delen jullie een buitenlandervaring. Daar kom je alleen achter als je ontmoeting voorbereidt, op zoek gaat naar gemeenschappelijke interesses, goed luistert en doorvraagt. Verschillende studies hebben uitgewezen dat samen een activiteit ondernemen de meest duurzame relaties oplevert. Kijk eens of je de netwerkborrel kunt inruilen voor de kunstcommissie van je bedrijf, of de goede-doelen-dag van de brancheorganisatie. Terwijl je samen werkt aan iets wat je allebei belangrijk vindt, praat het gemakkelijker.

What's in it for someone else?

Iets geven vinden mensen vaak makkelijker dan iets halen. Hoe afhankelijker je je voelt, hoe akeliger je van (het idee van) netwerken kunt worden. Denk daarom goed na over wat je te bieden hebt. Als nieuwkomer maak je een eventueel gebrek aan ervaring ruimschoots goed omdat je bijvoorbeeld veel weet van nieuwe ontwikkelingen en technologieën of – het kan van pas komen hedendaagse muziek. Bedenk ook of je je kunt focussen op een ‘hoger doel’. Zo zou je in een bepaalde rol iets kunnen betekenen voor de positie van vrouwen in het bedrijfsleven of van jonge academici in de marketing. Het praat makkelijker als het niet per se om persoonlijke winst gaat.

Oefen het vooraf

Zoals voor alles, geldt ook voor netwerken: oefening baart kunst. Veilig achter je pc of tablet een gesprekje aanknopen, jezelf correct voorstellen, helpt! Natuurlijk blijft het in het echt een kwestie van letterlijk stappen zetten, maar de figuurlijke stappen kunnen met behulp van bijvoorbeeld een videorollenspel al worden gemaakt. Voor iemand die al vijftig netwerkborrels is afgelopen, zijn ze niet zo spannend meer. Voor iemand die alle facetten van de communicatie al vijftig keer heeft geoefend ook niet!

Zelf zien hoe communicatie in videorollenspellen geoefend wordt? Download gratis onze app hieronder!