Webcamoefeningen, tips voor de opdrachtomschrijving

Geschreven door Marijn de Geus | 20 april 2012

Met webcamoefeningen laat je mensen soft skills oefenen. Na een korte introductie volgt hieronder een aantal tips voor de bedenkers en makers.

webcam.jpgHoe werkt een webcamoefening?

Een deelnemer leest een korte opdracht (je bent in gesprek met..). Hierna wordt hij met een filmpje geconfronteerd met een real life situatie. Bijvoorbeeld een verveelde klant, belangrijke saleskans of boze manager. Als de acteur stopt met praten, neemt de webcam de reactie van de deelnemer direct op. De deelnemer ziet zijn eigen reactie terug, doet het opnieuw of vraagt feedback van collega’s of de trainer.

Voorbeelden van opdrachten

A. Je bent salesmanager en in gesprek met klant Bob die terugkomt op zijn eerder koopanimo. Achterhaal de reden.
B. Je prospect Emma geeft een koopsignaal. Reageer met de OPS methode (zie artikel).
C. Het bedrijf waar u werkt is in zwaar weer en dat gaat gepaard met ontslagen en een verminderde sfeer. Des te belangrijker dat u vanuit een commerciële verantwoordelijkheid een bijdrage gaat leveren aan de omzet. In deze casus bet u met een van uw relaties in gesprek over een mogelijke opdracht. Veel succes!

Tip 1: Trek mensen direct in de situatie.

Een opdrachtomschrijving moet geen twijfel laten over de context en de rol die deelnemer heeft. Meestal is kort en feitelijk het devies. Veel tekst en contextvariabelen zoals in voorbeeld C, leiden af en nodigen de deelnemer uit om met verbeelding op de loop te gaan. Het werkt doorgaans beter om iemand direct in een concrete gesprekssituatie te brengen (‘Jij bent salesmanager’ e.d.)

Tip 2. Geef een gerichte en beoordeelbare opdracht mee

De webcamoefening als oefentool (en niet als testinstrument) gaat over experimenteren en inslijpen van - voor de deelnemer - nieuw gedrag. Je kunt het letterlijk souffleren met onze autocuetool. Een stap verder is het aanreiken van gedrag met jouw instructie of methode (voorbeeld A: achterhaal, voorbeeld B: OPS methode). Je wilt dat de deelnemer het doet, in praktijk brengt. Voor de zelfreflectie van de deelnemer en feedback van peers of de trainer is het dan functioneel om te kunnen beoordelen of dit gedrag ook plaatsvindt. Met een gerichte opdracht zoals in de voorbeelden A en B, kan dat. Met een ruime opdracht zoals in voorbeeld C, zal de deelnemer wellicht wel zijn natuurlijke gedrag laten zien (interessant bij test of intake) maar kan de reflectie en feedback alle kanten op en help je de herhaling niet.

Tip 3. Maak eens maatwerk

Met de snelheid waarmee een webcamoefening is gemaakt (als auteur typ je de opdracht in en kun je in paar minuten een filmpje opnemen) is het ook mogelijk om maatwerk voor je klant te leveren. Een van onze klanten ging salesmensen van een pensioenorganisatie trainen. Zij moesten een impopulaire boodschap (‘premie gaat fors omhoog) gaan koppelen aan ‘hercontracteren’. De trainer verzamelde met de salesmensen de mogelijke lastige reacties van klanten. Vervolgens werden die opgenomen en in de module gehangen en als trainingsmateriaal aangeboden aan de salesmensen. Die konden zodoende goed geprepareerd de gesprekken in.